Rika Krithara
http://rikakrithara.gr/files/gimgs/th-61_bouna-3c.jpg
http://rikakrithara.gr/files/gimgs/th-61_bouna-3d.jpg
http://rikakrithara.gr/files/gimgs/th-61_gps-2_v2.jpg

Counter Memory project 2011-2020

concept / curated by Rika Krithara

instagram counter_memory_project

twitter ConsensusMemory

Counter Memory project 2011-2020


Έχουμε αντίληψη αποκλειστικά ελλιπών εκδοχών μιας ιστορίας που διαγράφει κομμάτια της και αποσιωπεί/επινοεί κάποια άλλα;

Αυτό που κινητοποιεί την ενασχόληση μεγάλου αριθμού καλλιτεχνών με την ιστορική μνήμη και το αρχείο είναι μόνο ο τρόπος τους να μιλήσουν για το παρόν; Είναι η ανάγκη διαχείρισης συλλογικών τραυμάτων και αποσιωπημένων γεγονότων, η ανάγκη επεξεργασίας και κάθαρσης; Είναι η αντίδραση σε μια γενική ψυχαναγκαστική επιβεβλημένη λήθη που επικαλύπτεται με στρώσεις επιλεκτικής αντικειμενικότητας;

Είναι αναμφισβήτητο οτι εκτός από τους καλλιτέχνες και την ενασχόληση τους με το αρχείο, ένα αυξανόμενο ενδιαφερον για ιστορικές αποτιμήσεις ακανθωδών θεμάτων έχει μεταφέρει μια οξεία αντιπαράθεση στον καθημερινό λόγο. Φαντάσματα και τραύματα έχουν κυριεύσει τη δημόσια και ιδιωτική σφαίρα, δείχνοντας τα άλυτα και βαθειά θέματα που δεν έχουν ξεπεραστεί με την ψεύτικη λήθη-κάτω-από-το-χαλί και κάνοντας εμφανέστατη την ανάγκη επεξεργασίας τους.

Η επανεξέταση της ιστορικής μνήμης ως μέσο αφύπνισης, προβληματισμού, εναλλακτικών αφηγήσεων και πηγής αντιστάσεων βρίσκεται στο επίκεντρο μιας γενικής αμφισβήτησης αφηγήσεων του παρελθόντος και της ανάγκης νηφάλιας ανάλυσης σε βάθος των τραυματικών συμβάντων που έχουν εγγραφεί στη συλλογική μνήμη.

To Counter Memory project πραγματεύεται την διαχείριση της ιστορικής μνήμης ως αντιληπτική διαδικασία και αυτογνωσία, μέσο κατασκευής συναίνεσης, αλλά και ως δυναμική αντίστασης.

Η χρήση της ιστορίας ως νομιμοποιητικό εργαλείο της εκάστοτε εξουσίας, ως όχημα συνεχούς κατασκευής και ανακατασκευής φαντασιακών -εθνικών και μη- αφηγημάτων εξετάζεται από τους συμμετέχοντες στο project διατρέχoντας ιστορικά, εικαστικά, αρχιτεκτονικά, και πολιτικά πεδία.

Χρησιμοποιώντας ιστορικά αρχεία, εμβάθυνση, μια σειρά διερευνήσεων, περιπλανώμενων συζητήσεων και δράσεων στα Άγραφα, στην Ευρυτανία και άλλα βουνίσια πεδία, το [Counter] Memory project διερευνά την αμφισβήτηση της μονοπώλησης των ιστορικών αφηγήσεων.

Τα έργα και οι δράσεις που είναι εν εξελίξει στο project λειτουργούν ως αφετηρία για περαιτέρω διερεύνηση της ιστορικής μνήμης ως δυναμική αντίστασης.

Επιμέλεια: Ρίκα Κριθαρά, εικαστικός

Participating:

Theodora Bassacou, documentarist
Fani Bitou, visual artist
Io Chaviara, visual artist
Kostas Christopoulos, visual artist
Melania Damianou, visual artist
Charalampos Dermatis, visual artist
Hariklia Hari, architect
Harriet Hedden, visual artist
Ioanna Hadjipanigiri, visual artist
Nikos Kazeros, architect
Ersi Krouska, architect
Rika Krithara, visual artist
Thodoris Marinis, writing engineer
Dimitris Meratzas, visual artist
Pavlos Nikolakopoulos, visual artist
Dorette Panagiotopoulou, architect
Nora Okka, architect/visual artist/curator
Nikos Papadimitriou, visual artist
Kriton Papadopoulos, visual artist
Natassa Poulantza, visual artist
Provo
 Principles (Andreas Vousouras, Giorgos Karagiorgos, Dimitris Meratzas, Aliki Pappa, Kostantinos Patsios, Natassa Poulantza, Nikos Sepetzogloy, Giorgos Tserionis)
Angelos Skourtis, visual artist
Kostas Tsolis, visual artist
Eleni Tzirtzilaki, architect
Andreas Vousouras, visual artist
Katherina Zafeiropoulou, visual artist
Thodoris Zafeiropoulos, visual artist


Counter Memory is an ongoing project on historical memory and the construction of consensus.

The Counter Memory project explores historical memory as a perceptual process and self-awareness, a means of constructing consensus and resistance. It aims to question master narratives and expose less well-known historical traumatic events.

Review of historical memory as a reflection of alternative narratives and a source of resistance is at the heart of a general questioning of narratives of the past, narratives formulated on the basis of the dominant ideology through power structures.

The use of history as a legitimizing tool of power, as a vehicle of continuous construction and reconstruction of imaginary - national and non national- narratives is examined by project participants through historical, visual, architectural and political fields. Using historical records, a series of field investigations and actions in Agrafa mountains and Evritania and the attempt to analyze history at a time of post-truth, Counter Memory project seeks, through analytical and aesthetic means, to challenge the monopolies of historical narratives.

Project's actions serve as a starting point for public actions, wandering workshops and discussions, with the forthcoming exhibition as a concise presentation of the process and the further exploration of historical memory as dynamic resistance.